Založ si blog

Moje prvé dva týždne v Moskve

Nechcel som sa unáhliť pri písaní svojich dojmov zo života v Rusku, no túžba predčila racio. Som tu dva týždne, no myslím, že už teraz som získal aký-taký prehľad, ako sa v Rusku žije, ako sa bude žiť, čo mi vyhovuje, čo ma sklamalo. Pred príchodom som mal veľké očakávania, a to nie je najideálnejšie, lebo aj malý nedostatok zamrzí.
  Prvým problémom sa ukázala nie dokonalá znalosť cudzích jazykov. Niekedy mám pocit, že po anglicky vedia, no z trucu nerozprávajú. Zarážajúce však bolo, že ani na mojej univerzite, ktorá má v názve „priateľstvo národov“ a je to kultúrne a národnostne najdiverzifikovanejšia univerzita na svete, je angličtina problémom.
Nakoľko som sa sem prišiel učiť ruštinu, a moja znalosť pred príchodom bola veľmi začiatočnícka, mal som čo robiť, aby som určité veci vybavil. Správca internátu na mňa vybehol s otázkou a zvýšeným hlasom, ako si vlastne predstavujem len tak prísť a nevedieť po rusky (napriek tomu že som študentom prípravného ročníka, spolu s niekoľko tisíc ľuďmi každý rok). Keď som mu povedal, že takmer všetkému, čo hovorí rozumiem, stíchol a pomohol mi vyplniť akýsi formulár.

Byrokracia…

… je skutočne všade. Kľudne aj 5 hodinové rady, aby ste dostali podpis a mohli ísť do ďalšej, nemenšej rady. Tony papierov, nepríjemných paní, nervóznych ľudí. Doteraz som si myslel, že slovenská byrokracia je zlý sen. Omyl, je to niečo ako rozprávka. Na to, aby som mohol začať štúdium, bolo treba absolvovať lekárske prehliadky (fakt, že som to musel absolvovať aj doma nič neznamená, tlačivo z inej krajiny ako je Rusko tu neprejde).
Ordinácie ako chirurg, urológ, neurológ, dermatológ, pred každou minimálne 30 nervóznych ľudí. Celkovo som strávil čakaním v medicínskom centre 5 dní. Po dokončení som cítil satisfakciu, a včera mi bolo dopriate začať štúdium a ísť do triedy.
Hodili ma do triedy pokročilých, k čomu mi dopomohol fakt, že v internátnom byte s dvoma izbami žijem s piatimi nápomocnými Rusmi, ktorí so mnou komunikujú, a každý deň cítim, ako sa moja schopnosť rozprávať a rozumieť zlepšuje. Myslím, že si zvyknem aj na fakt, že triedu mám aj v sobotu.

Čo však celkovo Moskva?
  Mesto má neopísateľnú atmosféru. Dá sa povedať, že som sa do Moskvy zamiloval. Prvý týždeň som žil v centre, to znamená, že som mal možnosť ľahšie ho spoznať. Neviem kedy naposledy som bol v zelenšom veľkomeste (a to som ich navštívil veľa). Hrá to tu farbami, pravoslávnou atmosférou, dokonca ani pochmúrne počasie nepokazí celkový dojem.
 Bol som sa pozrieť aj na medzinárodnom koncerte vojenskej hudby na Červenom námestí, vrámci spoznávania ruskej kultúry, a nočnej Moskvy. Mal som zimomriavky pri svetelnej hre na chráme Vasileja Blaženého, a pri následnom veľkolepom ohňostroji. Rusi to jednoducho vedia.
Pohodlné a rýchle metro, výborná kuchyňa, široké ulice s chaotickou, no i tak funkčnou dopravou, chrámy, dážď, luxusné obchody, náhliaci sa ľudia. Neviem čím konkrétne si ma najväčšie mesto Európy, ktoré ma finančný rozpočet väčší ako Ukrajina získalo, no podarilo sa ti to, Moskva a tlieskam tvojej kreativite, a schopnosti zaujať.

Vidím, že ako som negatívne začal, tak som relatívne pozitívne skončil. A ešte jedna dobrá správa – ceny nie sú tak neznesiteľné, ako sa traduje. Pokiaľ nechcete kaviár každý deň na raňajky, nakupovať v GUM-e a baviť sa každý deň v noci v centre, resp. cestovať taxíkom, ceny sa dokážu priblížiť k našim. Popri arabskej šarme (teda kebabu) je tu celkom obľúbený dokonca český Kozel.

Posledný riadok však predsa venujem tradičnému: „všade dobre, doma najlepšie“. Pre mnohé dôvody 🙂

Seriál: Čo ma na Slovensku mrzí. Časť prvá: Nevyužitý turizmus

14.01.2014

Mnohé okolnosti môjho života ma doviedli k premýšľaniu o turizme našej krajiny. Či to už boli precestované kontinenty alebo neustále otázky zahraničných priateľov o Slovensku, či vlastné nutkanie nás zviditeľňovať. Prvé klamstvo (alebo omyl) je samotná predstava, že nemáme čo ponúknuť. Opak je pravdou. Ťažko si predstaviť krajinu s našou rozlohou, ktorá [...]

Ďakujem Miki, ukázal si nám, že to ide

08.01.2014

V tomto krátkom článku nemám v úmysle hodnotiť politické činy dvojnásobného premiéra Mikuláša Dzurindu. Mám v úmysle zdôrazniť skutočnosť, že sme sa po toľkých rokoch dočkali politikovej korektnosti, úprimnosti a ľudskosti. Alkoholických excesov sme mali požehnane. Či je to Slota, Cuper, smerácki bitkári alebo český prezident s povestnou virózou. Všetci majú [...]

Pochod za pomoc skupine ľudí verzus pochod za vnútenie ideológie (Pride vs. Prolife)

23.09.2013

Dve skupiny ľudí, dve mestá, dva ciele, za ktoré sa bojuje. Napriek tomu však jeden vnímam ako oprávnenejší, ako ten druhý. Nie som členom ani jednej skupiny, preto je môj názor čisto subjektívny. Som neveriaci heterosexuál, čo znamená, že nemám bližší dôvod pomáhať jednej a nenávidieť druhú skupinu. V Bratislave sa pochodovalo za práva ľudí s opačným pohlavím. [...]

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

SR Bratislava dron nemocnica Rázsochy zbúranie BAX

KDH namieta zmenu rozhodnutia o nemocnici Rázsochy, chce odvolať Dolinkovú

26.04.2024 16:34

Namiesto koncovej univerzitnej nemocnice na bratislavských Rázsochách sa má prestavať nemocnica v Ružinove a na Rázsochách má vzniknúť detská nemocnica.

medveď, Žiar nad Hronom

V Žiari nad Hronom zvýšte pozornosť, pohybuje sa tam medvedica s mladými

26.04.2024 16:09

Pohyb medvedice spozorovali v okolí Šibeničného vrchu a na Slnečnej stráni v blízkosti cesty na Partizánskej ulici.

Matej Siget

Záujem o veci verejné, sprostredkovanie individuálnych názorov individuálnym ľuďom. Preto nečakám, že sa všetci zhodneme a kritika ma len a len ženie vpred

Štatistiky blogu

Počet článkov: 34
Celková čítanosť: 101679x
Priemerná čítanosť článkov: 2991x

Autor blogu

Kategórie