Založ si blog

Čo majú spoločné Nórsko a Čína alebo ako som prežil leto na cestách

 

Na začiatok musím skonštatovať – prežil som nádherné, cestovateľské leto, ktoré prajem každému.

Najprv, hneď prvý júlový deň som sa vybral do Číny so starými rodičmi a so sestrou. Poznať bližšie kultúru, ktorá ma fascinuje. Vidieť uponáhľaný život veľkomesta. Cítiť pokoj vidieka. Zažiť historickú, aj modernú Čínu. Myslím si, že sa mi to podarilo (samozrejme vďaka CK).
Impulzívny Šanghaj, kde sa skutočne necítite ako v komunistickej krajine.
Historický Peking, s tou pravou príchuťou pretrvávajúceho režimu, rozvoniavajúceho jedla tradičných trhov, s príchuťou minulosti a čínskej hrdosti. Čínsky múr a jeho majestátnosť, ktorá mi vyrazila dych.
Cisársky Xi´An s Terakotovou armádou, ktorá musí zaujať hádam každého. Malebné Suzhou a Hangzhou, ktoré Marco Polo nazval rajom na zemi. Dnes by to možno neurobil pre pretrvávajúcu modernizáciu, no mestá určite patria medzi najzaujímavejšie aké som kedy videl.
Z Číny som si odniesol pár poznaní. Komunizmus z nej našťastie nevytlačil klasiku a orientálnosť. Západné vplyvy na veľkomestá nepochovali atmosféru východu. A v neposlednom rade som si odniesol pocit, že sa do tej krajiny musím vrátiť.

Ďalšou krajinou bolo Nórsko, kam sme sa vybrali s rodičmi loďou z Nemecka. Ako milovník dovoleniek na obrovských lodiach som si to dokonale užil.
Nie som milovník zimy. Do tejto severskej krajiny som šiel s predsudkami o zlom počasí, aj keď som vedel, že skrýva nádhernú prírodu a pokoj.
Stalo sa, čo som nepredpokladal. Zima mi nevadila, turistické topánky neprekážali a krajinu som si užíval plnými dúškami. Prekrásny Geiranger, zapísaný v UNESCO a v istom roku vyhlásený za najlepšiu turistickú atrakciu Nórska.
Svetoznáma Flámska železnica, mestá ako Bergen či Stavanger. Zážitkové mestá, s kusom hodnotnej prírody, pokoja. Malé domčeky v strede kopcov, všadeprítomní trolovia, vodopády na každom rohu a krištáľovo čisté jazierka. Zahanbiť sa nedalo ani Oslo, ktoré atmosféru dopĺňa modernou časťou Nórska, no stále nie prehnanou.

Čo majú teda spoločné tieto dve napohľad rozdielne krajiny? V oboch padli predsudky. Obe vyrazia dych, a do oboch odporúčam zájsť ľudom, ktorých nebaví 7dňové vylehávanie na pobreží, a chcú vidieť miesta, ktoré si zaslúžia viac slovenskej turistickej pozornosti.

A po krásnych prázdninách tvrdá realita maturitného ročníka. Mám ale pocit, že som dobre naladený…

 

Seriál: Čo ma na Slovensku mrzí. Časť prvá: Nevyužitý turizmus

14.01.2014

Mnohé okolnosti môjho života ma doviedli k premýšľaniu o turizme našej krajiny. Či to už boli precestované kontinenty alebo neustále otázky zahraničných priateľov o Slovensku, či vlastné nutkanie nás zviditeľňovať. Prvé klamstvo (alebo omyl) je samotná predstava, že nemáme čo ponúknuť. Opak je pravdou. Ťažko si predstaviť krajinu s našou rozlohou, ktorá [...]

Ďakujem Miki, ukázal si nám, že to ide

08.01.2014

V tomto krátkom článku nemám v úmysle hodnotiť politické činy dvojnásobného premiéra Mikuláša Dzurindu. Mám v úmysle zdôrazniť skutočnosť, že sme sa po toľkých rokoch dočkali politikovej korektnosti, úprimnosti a ľudskosti. Alkoholických excesov sme mali požehnane. Či je to Slota, Cuper, smerácki bitkári alebo český prezident s povestnou virózou. Všetci majú [...]

Pochod za pomoc skupine ľudí verzus pochod za vnútenie ideológie (Pride vs. Prolife)

23.09.2013

Dve skupiny ľudí, dve mestá, dva ciele, za ktoré sa bojuje. Napriek tomu však jeden vnímam ako oprávnenejší, ako ten druhý. Nie som členom ani jednej skupiny, preto je môj názor čisto subjektívny. Som neveriaci heterosexuál, čo znamená, že nemám bližší dôvod pomáhať jednej a nenávidieť druhú skupinu. V Bratislave sa pochodovalo za práva ľudí s opačným pohlavím. [...]

Fico, Šefčovič

Fico: Vláda na post eurokomisára za SR opäť navrhne Šefčoviča

18.04.2024 18:30

Uviedol to predseda vlády po skončení mimoriadneho dvojdňového summitu EÚ v Bruseli.

zelenskyj

Rusom chcel pomôcť s atentátom na Zelenského, zbieral informácie o letisku Rzeszów

18.04.2024 18:23

Zelenskyj poľské letisko používa pri cestách do zahraničia, pretože vzdušný priestor Ukrajiny je od začiatku ruskej invázie uzavretý.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Zrútila sa hlavná fasáda historickej budovy kodanskej burzy, ktorá horí od utorka

18.04.2024 18:07, aktualizované: 19:04

Požiar ťažko poničil renesančnú budovu zo 17. storočia, ktorá prišla o svoju vysokú vežu i veľkú časť strechy.

Zoran Milanovič

Chcel byť hráč i rozhodca. Záhrebský Trump ešte nepovedal posledné slovo

18.04.2024 17:31

Bolo to, akoby sa Zuzana Čaputová z pozície hlavy štátu uchádzala o premiérsky post. A hoci chorvátsky prezident Zoran Milanovič so svojimi sociálnymi demokratmi parlamentné voľby nevyhral, v procese formovania budúcej vlády zostáva stále v hre.

Matej Siget

Záujem o veci verejné, sprostredkovanie individuálnych názorov individuálnym ľuďom. Preto nečakám, že sa všetci zhodneme a kritika ma len a len ženie vpred

Štatistiky blogu

Počet článkov: 34
Celková čítanosť: 101559x
Priemerná čítanosť článkov: 2987x

Autor blogu

Kategórie